Hönsfobi

Gymnasiearbete

23/11-2016.

Publicerad 2016-11-26 15:11:00 i Allmänt,

Hej denna tisdagen så belyste vi äggen ännu en gång! Då har det totalt gått ca 14 dagar sedan vi gjorde det sist. Men det gick inte så bra, det började med att vi belyste äggen och eftersom vi har en bild som vi refererar till märkte vi att det inte blev bra. Äggen såg inte ut som de skulle, vissa var helt svarta och man såg inga blodlinjer. Vissa ägg hade blodlinjer men sen tyckte vi också att det var väldigt svårt att se om det var en kyckling i ägget eller inte. Det gick dåligt för oss och det slutade med att vi var säkra på två stycken ägg!! Helt sjukt egentligen men enligt bilden så såg det inte bra ut, sen var det väldigt svårt att belysa äggen när de var så ljust ute! Detta gjorde oss på väldigt dåligt humör, för vi blev väldigt ledsna. Skulle vi få några kycklingar överhuvudtaget??

Vi gick därifrån och eftersom att jag slutade senare jämfört med Liza så skulle jag vända äggen när jag gick hem. Jag var fortfarande väldigt ledsen men bestämde mig för att försöka belysa dem om på nytt, nu var det också mörkare ute vilket gjorde det lättare att se. Jag börjar belysa äggen en efter en men skyndade mig ändå för att jag inte ville att ägget skulle tappa för mycket värme. Då hände det bästa, jag kunde se vad som fanns i äggen lättare vilket gjorde mig glad och efter jag lyst färdigt så ringde jag till Liza och förklarade att jag såg kycklingar i 7 stycken ägg och var osäker på 8 andra!! Vilket var kul eftersom förra gången när vi lyste äggen (för 1 vecka sedan) så kunde vi se att det garanterat skapats liv i 7 stycken ägg!! Vilket betyder att dessa ägg fortfarande utvecklas!!

Men jag var ändå lite osäker, för att i vissa ägg såg de ut som att något låg där i, men de var alldeles svart så jag ringde Christina (aka min kontakt) och pratade med henne och berättade, då berättade hon att det inte behövde vara någon fara och att vi ändå skulle vänta med äggen för att så länge äggen inte är ihåliga så kan det finnas liv i dem!! Jag var super glad efter detta men de blev ändå lite svårt, många frågor började dyka upp, kunde vi lita på internets fakta, de vi lärt oss där om hur man belyser ägg? Eller på bilden som vi använt som referens? Detta blev då en motsägelse av det vi läst på internet jämfört med vad Christina säger till oss. För Christina har 30 års erfarenhet av att kläcka kycklingar vilket verkligeb bevisar att "she knows her things". Så nästa steg vi har framför oss är att lösa detta problem och jag vet att vi fixar det galant!

Vi har också separerat kycklingarna från varandra så de 7 som vi vet lever är på vänster sida medan de 8 som vi är lite osäkra på ligger ihop mot höger sida.

Nästa vecka kläcks kycklingarna och det kommer bli så himla roligt, vi ser sjukt framemot det! Äntligen, Christina har fixat fram foder, värmelampa och en bur till dessa små sötisar så vi kommer garanterat att klara detta!! Vi vill verkligen tacka henne för all hjälp vi får, vi uppskattar det mycket!
/Wafaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela